Prinsippet om fagfellevurdering er viktig for Østlandsutstillingen. Det innebærer at flertallet i juryen er aktive billedkunstnere rekruttert fra kunstnerorganisasjonene på Østlandet. Anna Widén (BKO), Ingrid Eggen (BOA) og Patrik Entian (BBK) bidro til en sterk utstilling i 2021 og de sitter også i juryen for 2022. I tillegg har vi fått med oss Mads Andreas Andreassen, gallerist og kunstner, som representerer Oppland Kunstsenter. Som eksternt jurymedlem har vi invitert inn Ola Gustafsson, billedkunstner og gallerist fra Jädraås i Sverige. Josephine Lindstrøm har bakgrunn som kunstner og kunsthistoriker og er daglig leder for Østlandsutstillingen.
Det er en habil gjeng som skal jobbe seg gjennom det store søknadsmaterialet for Østlandsutstillingen. Samtlige av jurymedlemmene har bakgrunn som kunstnere og flere har bakgrunn som gallerist og kurator. Kunstnere sitter med fagkompetanse og en genuin innsikt i hva som foregår i billedkunstfeltet,
På bildet: Ingrid Eggen, Josephine Lindstrøm, Ola Gustafsson, Mads Andreas Andreassen, Patrik Entian og Anna Widén,
SØKNADSFRIST ER 1.FEBRUAR
Litt om jurymedlemmene:
Anna Widén (Billedkunstnerne i Oppland)
Anna jobber med økologi, landskap og naturmaterialer i sine skulpturelle og stedsspesifikke verk. Hun er opprinnelig fra Sverige, men med med hele sitt kunstnerskap etablert i Norge. Om erfaringen med å sitte i Østlandsutstillingens jury sier Anna: «Fra forrige søknadsrunde sitter jeg igjen med en fornemmelse av overraskelse. En mengde ulike uttrykk og teknikker sendte juryen ut i livlige diskusjoner. Mangfoldet føltes befriende, og derfor også meget viktig!»
Mads Andreas Andreassen, Oppland Kunstsenter
Mads er styremedlem i Oppland Kunstsenter, ett av utstillingsstedene for Østlandsutstillingen i 2022. Han er aktiv som billedkunstner og driver Elephant Kunsthall på Lillehammer. Som kunstner jobber han med maleri og grafikk, musikk og video. Om Østlandsutstillingens betydning skriver han: “Østlandsutstillingen er en viktig arena for kunsten og den er med å løfte frem arbeider og kunstnerskap. Utstillingen gir oss et bilde av hva som finnes og den står sterkt i sin kontrast til de kuraterte utstillingene som dominerer samtidskunstnen.”
Patrik Entian (Buskerud bildende kunstnere)
Patrik er maler og henter motivene fra sine umiddelbare, landlige omgivelser. Hans arbeid knyttes til et større, sosialt prosjekt med flere referanser til andre kunstnere. Patrik ser kvaliteten ved gruppeutstillingens form: ” Det er ingenting som vekker sånn undring og engasjement som gruppeutstillinger, hvor sidestillinger av arbeider man ikke trodde var mulige skaper nye fortellinger og innhold. Det burde være tredobbelt så mange Østlandsutstillinger vært år!”
Ingrid Eggen (Billedkunstnerne i Oslo og Akershus)
Gjennom fotografi, video og skulptur undersøker Ingrid den menneskelige kroppen og dens formbarhet på grensen mellom funksjon og dysfunksjon. Ingrid er opptatt av Østlandsutstillingens rolle som turnéutstilling ute i regionen: “Østlandsutstillingen er en fin arena for kunstnere til å vise sin kunst til et bredt publikum. Den er viktig i sin formidling av ny og spennende samtidskunst ut i regionen.”
Ola Gustafsson, billedkunstner og gallerist
Ola har drevet ELASTIC Gallery siden 2005. Galleriet har ett nordisk fokus med et internasjonalt blikk på verden og er aktiv på kunstmesser over hele verden. Ola Gusafsson har bakgrunn som kunstner og er styremedlem i Svenska Galleriförbundet. Ola understreker gruppeutstillingens betydning i lys av pandemien: «Utställningar som Østlandsutstillingen, är viktiga då de kan sätta ljuset på konstnärskap som missas och inte får plats på konstvärldens vanliga utställningsplatser. Det är extra viktigt då samhället och konsten/kulturen genomgår en omdefinering i spåren av den pågående pandemin.»
Josephine Lindstrøm, daglig leder Østlandsutstillingen
Josephine har bakgrunn som billedkunstner og kunsthistoriker. Som kunstner har Josephine jobbet med fotografi, men også video og film. Hun har tidligere arbeidet med formidling for DKS, som konsulent og kurator og har undervist i kulturledelse ved Universitetet i Sørøst-Norge. «Juryarbeidet i 2021 må sies å ha vært årets høydepunkt, rent jobbmessig. Juryeringen er et intenst og svært interessant arbeid, og utvelgelsen av verk foregår gjennom diskusjoner i jurygruppen. Det er viktig å få satt sammen en helhetlig og god utstilling selv om mangfoldet også skal prege en slik gruppeutstilling.»