Kunstnerintervju #12 Ingeborg Blom Andersskog

I dag presenteres den første kunstneren som stiller ut på Trafo Kunsthall med Østlandsutstillingen 2018: Ingeborg Blom Andersskog deltar med videoverket The Line på utstillingen. utviklet sammen med Kjell-Erik Ruud, Film: David Alræk, Musikk: Mari Kvien Bruvoll. 

Ingeborg B Andersskog-The Line

Hvordan oppdaget du at du ville bli kunstner?
Det var først da jeg gikk på folkehøyskole at jeg oppdaget at kunst var noe jeg virkelig interesserte meg for. Leira og arbeidet med materialet oppslukte meg fullstendig. Denne opplevelsen var ny for meg, og veien min videre skiftet etter dette året. Men drømmen om å bli keramiker og kunstner var fersk, og jeg hadde ikke nok selvtillit til å søke på kunsthøyskolen da. Jeg hadde en drøm om å gå på keramikk i Bergen, og fylte inn blankettene i to år uten å sende dem inn. Jeg måtte gå kunst- og håndverkslærer på Notodden og en pottemakerutdannelse i Frankrike før jeg endelig kjente meg klar. Da søkte jeg på kunsthøyskolen, og kom inn. Siden har jeg ikke vært i tvil.

Hva er utfordringen å jobbe som kunstner i dag?
Utfordringen med å jobbe som kunstner er en blanding mellom usikkerheten for fremtiden og usikkerheten rundt inntekt. Jeg blir stressa om jeg ikke har prosjekter eller utstillinger i året som kommer, samtidig som jeg trenger luker hvor det ikke skjer så mye for å ha tid til å fordype meg i nye prosjekter og ha tid til eksperimentering. Det er ikke alltid lett å finne den balansen.

Hvor henter du inspirasjon og idéer fra?
Jeg henter inspirasjon og ideer fra mange forskjellige ting. Det kan være bøker, bilder, former jeg ser eller i møte med mennesker. Egentlig fra det meste av det jeg har rundt meg. Men min aller viktigste inspirasjonskilde er naturen. Når jeg er alene i naturen opplever jeg at tankene mine blir klarere. Da får jeg nye ideer til arbeider, motivasjon til å teste ut nye ting og til å jobbe videre med pågående prosjekter.

Ingeborg Blom Andersskog

Har du deltatt på Østlandsutstillingen tidligere og Hva betyr det for deg å stille ut på Østlandsutstillingen?
Det er første gang jeg deltar på Østlandsutstillingen, og jeg ble veldig glad da arbeidet mitt kom med. Jeg er født og oppvokst på Østlandet, men ikke bodd der siden jeg flyttet hjemmefra for 15 år siden. Det å være en del av Østlandsutstillingen gir meg en følelse av tilhørighet og inngang til kunstmiljøet der jeg egentlig kommer fra. I tillegg er utstillingen godt organisert og jeg får møte og jobbe med profesjonelle mennesker, samt stille ut sammen med mange dyktige og spennende kunstnere.

Er det noe spesielt du ønsker å formidle med kunsten som du viser på ØU2018?
Med The Line ønsker jeg å formidle tid. Jeg viser et møte mellom kropp, materiale og rom. Gjennom videoen deler jeg opplevelsen fra selve turen, og viser kroppens bevegelse i landskapet. Krittstreken fungerer som en dokumentasjon på kroppens adferd i det øyeblikket den tegnes.

Er det en utstilling eller et kunstnerisk event som du gleder deg til utover sommeren/høsten 2018?
Jeg gleder meg til å oppleve Tåkeskulpturen Pathfinder av Fujiko Nakaya i Ekebergparken Skulpturpark, og Henrik Håkanssons utstilling på Kode i Bergen.

Hvordan ser kunstnerskapet ditt fremover? Har du langsiktige mål eller jobber du fra verk til verk?
Det er en del som skjer fremover. Jeg jobber mot en utstilling i Ullapool i Skottland, med åpning 26. mai. Jeg er blitt med på et samarbeidsprosjekt mellom Skottland og Bergen, med norske og skotske kunstnere som alle har keramikkutdanning i bunn, men der kunstnerskapet har utviklet seg i ulike retninger. Utstillingen går videre til Thurso i Skottland og Shetland før den til slutt kommer til Bergen i Januar 2019. Jeg jobber også mot en utstilling på Bornholm i høst og en i Bergen neste vår. Det er fint å ha noe konkret å jobbe mot. For meg så fungerer det som en motivator, selv om det innimellom er viktig for meg å ha rom til å ikke jobbe mot noe spesifikt.

Jeg har både langsiktige mål, samtidig som jeg jobber fra verk til verk. Utstillingen jeg skal ha i Bergen om et år er allerede i gang, selv om jeg ikke jobber med den hele tiden. Det blir alltid mer intensivt når det nærmer seg.