Kunstnerintervju # 15 Kristin Lindberg

Kristin Lindberg deltar med et stort tekstilarbeid på Østlandsutstillingen 2018 og det vises i Trafo Kunsthall: Det som passerer gjennom hånden, 2014 – 2017, Bomull, viskose, silke og glassperler, 220x200cm.

Lindberg – Det som passerer gjennom hånden

1)    Hvordan oppdaget du at du ville bli kunstner?
Jeg har aldri hatt ønske om å bli noe annet.

2)    Hva er utfordringen å jobbe som kunstner i dag?
Vise og formidle egen og andres kunst under forutsigbare økonomiske betingelser.

3)    Hvor henter du inspirasjon og idéer fra?
Norske ruteåklær, nasjonal og internasjonal folkekunst. Fra jeg debuterte på Høstutstillingen i 1982 med et ruteåkle har jeg på gjennom ulike medier arbeidet med folkekunst som et samtidskunstuttrykk.  Det visuelle språkets mor finnes i folkekunsten. Billedkunstnere har gjennom historien arbeidet med klare referanser til folkekunsten. Blant andre Malevitsj´  ”Piker på marken”, inspirert av et brodert belte til en ukrainsk folkedrakt – og ikke minst, hva jeg opplever som syntesen av folkekunst – ”Sort kvadrat” fra 1915. Malevitsj beskriver dette som: ”Det første skritt i den rene skapelse i kunsten”. Dette banet vei for en ny måte å se og oppleve kunst.

 

4)    Har du deltatt på Østlandsutstillingen tidligere og Hva betyr det for deg å stille ut på Østlandsutstillingen?
Jeg har deltatt flere ganger og mener det er en viktig utstilling med et stort nedslagsfelt.

5)    Er det noe spesielt du ønsker å formidle med kunsten som du viser på ØU2018?
Jeg ønsker å aktualisere broderi på samtidskunstscenen. Med verket ‘Det som passerer gjennom hånden’ får tilskueren to opplevelser. På lang avstand kan det se ut som et digitalt trykk, mens verket  på nært hold åpenbarer broderiets detaljrikdom.

6)    Er det en utstilling eller et kunstnerisk event som du gleder deg til utover sommeren/høsten 2018?
Jeg skal stille ut 40 x 40 cm broderte monokrome kvadrater på Kabuso. En videreutvikling og fordypning av ruten i et ruteåkle og en digital piksel.

7)    Hvordan ser kunstnerskapet ditt fremover? Har du langsiktige mål eller jobber du fra verk til verk?
Jeg fortsetter å arbeide i broderiteknikk, samtidig som jeg vil arbeide med hurtigere prosesser i digitale format.

Del på Facebook!