Kunstnerintervju #16 – Beatrice Alvestad Lopez

Beatrice Alvestad Lopez deltar med arbeidet Boom for Real i Østlandsutstillingen (I) 2019 i House of Foundation.Boom for Real er et abstrakt maleri med et lekent fargespråk, hvor det spirituelle og noe rebelle blandes inn i et nytt uttrykk. Jean-Michel Basquiat er en stor inspirasjonskilde for Lopez og dette maleriet er en hyllest til han.

1)   Hvordan oppdaget du at du ville bli kunstner?
Som barn likte jeg å være kreativ og jobbe med hendene, jeg bestemte meg så som 19åring å studere på kunst skole i Milano. Siden da har jeg utviklet meg som kunstner – det er en prosess som tar tid, en må kjenne seg selv godt og eksperimentere mye. Det er en prosess som følger tett på livet så jeg liker å si at kunsten er livet og livet er kunsten.

2)   Hvor henter du inspirasjon fra i dag?
Inspirasjon kommer ofte til meg intuitivt gjennom meditasjon og drømmer. Jeg er spesielt interessert i spiritualitet, farger, natur og økologi. Derfor leser jeg mange bøker, blogger og blader om det. Urørte steder i naturen finner jeg som en stor inspirasjonskilde der kan jeg lage skulpturer av natur elementer og arbeide intuitivt. Jeg liker å følge aktivt med på andre unge kunstnere og se hva som beveger seg der ute i form av kunstneriske aktiviteter. Samtidig som å utforske historiens store begavelser som Jean-Michel Basquiat, Mark Rothko, Agnes Martin, Georgia O`Keffe, Ana Mendieta og nåværende eldre kunstnere som James Turrell og David Nash.

3)   Har du deltatt på Østlandsutstillingen tidligere og hva betyr det for deg å stille ut på jubileumsutstillingen i år?
Jeg flyttet tilbake til Norge for to år siden og har derfor ikke hatt anledning til å søke før de siste par årene. Å få være med for første gang – nettopp på jubileumsutstillingen er ordentlig stas. Jeg har vokst opp i Oslo og har foreldre som er kunstinteresserte og kjenner Østlandsutstillingen godt.

4)   Kan du fortelle litt om arbeidet du stiller ut?
Boom for Real` er et abstrakt maleri med et lekent fargespråk. Detaljer, tekstur og palett utforskes i en eksperimentell ramme. Bruk av tekst i maleriet gir et ekstra særpreg. Jeg er sterkt interessert i litteratur og språk som en påvirkende form for uttrykkelse. Det kan understreke tanker og følelser knyttet til maleriet samtidig som det på en visuell måte virker inn på komposisjonen. Boom for Real har en finger på pulsen som sitt budskap, hvor det spirituelle og noe rebelle blandes inn i et nytt uttrykk. Jean-Michel Basquiat er en stor inspirasjonskilde og dette maleriet er en hyllest til han.

Maleriet var laget sommeren 2017 i Oslo. Selve malerprosessen skjedde spontant og drømmer innvirket på prosessen. Fargene er duse og noe nedtonet. De innblandes aktivt og skaper interessante former og skygger. Lyse toner preger maleriet, men med en aktiv dynamikk hvor kjernen befinner seg som en grønn hinne som nærmest sprekker på lerretet. Et musikalt preg nærmest som vibrerende tangenter fører den teksturbelagte påføringen av fargene hvor lyden trer frem som en puls i lerretet.

`Boom for Real` er laget av pastellkritt, oljestift, blekk og blyant på papir. Størrelsen er 420x594mm uten rammen.

5)   Hva er ditt neste store kunstneriske prosjekt?
Det er å fortsette å tegne på en ny serie med malerier jeg har begynt på med tittelen `Love as Universal Energy Currency`. Det blir en serie i forskjellige størrelser og formater som eksperimenterer i farger, tekst og tekstur. Når våren kommer planlegger jeg å jobbe mye ute i naturen og kreere installasjoner med økologi som agenda, urfolk aspirasjoner og bærekraftige prinsipper. Jeg liker å utforske naturens elementer og åpner meg opp for det spontane, flyktige og umiddelbare i prosessen. I våres utstiller jeg en skulptur med navn `Indigenous Manuscript` i samarbeid med UN på Kulturhuset i Oslo.

6)   Hvordan ser du for deg at Østlandsutstillingen kan/bør utvikle seg de neste 40 årene?
Jeg syns Østlandsutstillingen er super i forhold til valg av utstilling steder og innhold, den skaper mulighet for å samle distrikt kunstnere under samme tak. Det er viktig å skape en god grobunn og visningsområder hvor kunst vises og blir satt pris på av den lokale befolkningen. Jeg syns det skal fortsette i den ånden og utvikle seg med tiden i form av innhold, visningspotensiale samtidig som å ha en finger med på pulsen. Jeg syns det er spesielt viktig å prioritere yngre kunstnere så de kan ha mulighet til å bli sett og være del av noe større og etablert.

 

Del på Facebook!