Kunstnerintervju #26 – Terje Nicolaisen

Terje Nicolaisen deltar med et triptych i Østlandsutstillingen (III) 2019. The White Squaw (triptych) er en serie funnede platecovere, med bilde av den amerikanske countrysangerinnen Sceeter Davies, som Nicolaisen har malt oppå. The White Squaw (triptych) kan sees på Harpefoss hotell frem til søndag 2. juni.

Statement:
The White Squaw (triptych) er en serie funnede platecovere som jeg har malt på. Jeg arbeidet med å utvikle en større utstilling hvor et av referansene var Andy Warhol. Jeg var fascinert av et foto av hans mor, Julia Warhola, og hvordan kunstneren forsøkte å ligne sin mor i mange av selvportrettene han laget. Under dette arbeidet ble jeg totalt fascinert av dette portrettet av Skeeter Davies som minnet meg om veldig bra kunstner som jeg kjenner. Gitt konteksten var det helt naturlig å presentere tre stykker ved siden av hverandre.

1) Hvordan oppdaget du at du ville bli kunstner?
Jeg visste ikke at denne verden fantes før jeg var 20 år. Jeg hadde en venn som gikk på på Strykejernet Kunstskole og jeg besøkte ham der. Jeg fikk en umiddelbar visshet om at jeg hadde kommet til riktig verden og bestemte meg for å bli.

2) Hvor henter du inspirasjon fra i dag?
Å søke å finne mening og betydning i alle slags fenomener, absurde relasjoner og tankesystemer, med feiltolkninger, undersøkelser og irrasjonalitet. 

3) Har du deltatt på Østlandsutstillingen tidligere og hva betyr det for deg å stille ut på jubileumsutstillingen i år?
Jeg deltar for første gang og det er stor stas å få lov å delta.

4) Kan du fortelle litt om arbeidet du stiller ut?
Arbeidet er en liten del av en lang og uoversiktlig rekke assosiasjoner jeg gjorde meg i forbindelse med at jeg ville forsøke å vise hvordan kunsten oppstår på atelieret, hvor bildene kommer fra, så og si. The White Squaw (triptych) er en serie funnede platecovere som jeg har malt på. Jeg arbeidet med å utvikle en større utstilling hvor en av referansene var Andy Warhol. Jeg var fascinert av et foto av hans mor, Julia Warhola, og hvordan kunstneren lignet sin mor i mange av selvportrettene han laget. Under dette arbeidet ble jeg totalt fascinert av dette portrettet av Skeeter Davies som minnet meg om veldig bra kunstner som jeg kjenner. Gitt den popkunstneriske konteksten var det helt naturlig å presentere tre album ved siden av hverandre.

5) Hva er ditt neste store kunstneriske prosjekt?
Jeg arbeider for tiden med å undersøke det psykologiske fenomenet apofeni, for å se om jeg kan utvikle en slags metode basert på feillesninger av historiske kunstverk 

6) Hvordan ser du for deg at Østlandsutstillingen kan/bør utvikle seg de neste 40 årene?
Det kan bli en stor og viktig platform for visning av samtidskunst der hvor folk bor. Jeg tror på fri innsendelse og kunstnerisk kuratering. Det er veldig bra at juryen har definert en målsetting og et fokusområde for hva de ser etter og er interessert i, før den frie innsendelsen utlyses.

Del på Facebook!