Kunstnerintervju #27 Ayatgali Tuleubek

Siste sjans til å se prisvinnerarbeidet The Invisible Handjob of the New Economy av Ayatgali Tuleubek er søndag 1. juli.  Arbeidet er en 43 kanals videoinstallasjon, hver kanal vises på en smartphone. Telefonene er satt opp på stativ og installasjonen låner settingen og estetikken fra click farms (ca 180x120x60cm). Ayatgali Tuleubek ble tildelt Østlandsutstillingens Pris 2018 for installasjonen The Invisible Handjob of the New Economy som vises i Trafo Kunsthall. 

Prisvinner 2018: Ayatgali Tuleubek foto C Risaasen

1)    Hvordan oppdaget du at du ville bli kunstner? 
Jeg var ikke interessert i kunst i oppveksten, likte ikke vanlige ting som tegning og maling. I stedet foretrakk jeg å løse hardcore matte- og fysikkoppgaver. Det var ikke før i de tidlige 20-årene at jeg ble mindre skeptisk. Da kom jeg over en bok der verdslige objekter ble presentert som kunst. Der og da var det vanskelig å forstå hva som gjorde at spesifikke ting og handlinger ble sett på som kunst. Så interessen min startet ved å prøve å løse en gåte.

2)    Hva er utfordringen å jobbe som kunstner i dag?
Den største utfordringen for meg er å få tilbringe nok tid i atelieret. Det er vanskelig når det skal kombineres med å navigere mellom pengejobber, drive et galleri, gjøre research, ha tid til hobbyer og sove.

3)    Hvor henter du inspirasjon og idéer fra?
Mediumet jeg bruker mest for å utforske ulike temaer og ideer, har hovedsaklig vært Internett.

4)    Har du deltatt på Østlandsutstillingen tidligere og Hva betyr det for deg å stille ut på Østlandsutstillingen?
Dette er første gangen jeg deltar og jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det generelle publikum vil motta verket mitt. Det er også en god mulighet for å møte andre kunstnere og deres varierte praksiser.

5)    Er det noe spesielt du ønsker å formidle med kunsten som du viser på ØU2018?
Verket handler om sosiale kontekster og arbeidsforhold i den ikke-vestlige verden, når arbeid blir automatisert. Vi involverer oss sjelden i dette, til tross for at det påvirker oss direkte, ettersom vi lever i en globalisert verden.

6)    Er det en utstilling eller et kunstnerisk event som du gleder deg til utover sommeren/høsten 2018?
Jeg er nysgjerrig på å se Berlinbiennalen. Undres om den fører til diskusjoner og kontroverser, slik de to forrige Berlinbiennalene gjorde.

7)    Hvordan ser kunstnerskapet ditt fremover? Har du langsiktige mål eller jobber du fra verk til verk?
Akkurat nå jobber jeg med flere prosjekter der jeg bruker andre arbeidsstrategier enn jeg har gjort tidligere. Jeg er nysgjerrig på å se hvordan prosjektene vil bli, sett opp mot mine tidligere verk, samt hvordan publikum vil ta de imot.

Del på Facebook!