Kunstnerintervju #38 – Helen Mørken

Helen Mørken debuterer i år på Østlandsutstillingen med arbeidet Emergence i Østlandsutstillingen (V) 2019. Utstillingen med Mørlens arbeid kan sees på Kunstforeningen Verdens Ende frem til 14. juli.

Helen Mørken – Emergence

Emergence handler om urkraft og energi, og skjult potensiale. Den består av en tilsynelatende skjør kjerne som bryter seg ut av et grovt sort skall. Kjernen viser en styrke og vilje til å frigjøre seg fra det beskyttende skallet og tvinge seg fram og ut.

Kjernen er lagd av papirtynne porselensflak satt sammen i en radial form og brent til 1260°C. Denne ble så pakket inn i et løst skall av sort steingodsleire og brent på nytt til 1260°C. På dette tidspunktet ga jeg fra meg kontrollen. Den sorte leiren krympet under brenning og sprakk der den fikk motstand fra porselenskjernen.

1.            Hvordan oppdaget du at du ville bli kunstner? 
Selv om jeg alltid har fått energi av å skape, ble jeg ikke egentlig interessert i kunst før jeg var voksen. Et kveldskurs i keramikk tente en lidenskap i meg. Jeg tok en fagutdanning som keramikker, og som 40-åring en kunst- og designutdanning på bachelor og master nivå. Jeg kunne sikkert ha valgt å jobbe med noe som gir et mer stabilt arbeidsliv og en forutsigbar inntekt, men jeg får så mye mer ut av å være kunstner. 

2.            Hvor henter du inspirasjon fra i dag? 
Inspirasjon kommer fra verden rundt meg — både i naturen og alt mulig annet jeg ser og opplever i mine omgivelser: former, kontraster, skygger, refleksjoner, gjennomskinnelighet…..

3.            Har du deltatt på Østlandsutstillingen tidligere og hva betyr det for deg å stille ut på jubileumsutstillingen i år? 
Dette er første gang jeg er med i Østlandsutstillingen, og det er ekstra stas at det er jubileumsutstilling!

Det er ikke alltid lett å være kunstner — du må tåle mange avslag, men da blir de positive opplevelsene enda viktigere. Deltagelse på ØU er en anerkjennelse og en oppmuntring.

4.            Kan du fortelle litt om arbeidet du stiller ut?
«Emergence» er en liten skulptur som uttrykker energi. Kjernen av porselen ser tynn og sårbar ut, men den bryter seg, bokstavelig talt, ut av skallet rundt den. Den viser en slags iboende kraft, slik som man ofte ser i naturen. Porselenskjernen ble først brent og deretter pakket i en svart steingodsleire og brent på nytt. Da den svarte leiren krympet under den siste brenningen måtte den enten knuse porselenet eller sprekke og gi etter for det. Det var det siste som skjedde.

5.            Hva er ditt neste store kunstneriske prosjekt?
Jeg har hatt flere kunstprosjekter med gjenbruksglass i det siste — et spennende materiale som jeg håper å kunne jobbe videre med. Sommeren domineres av de store kunsthåndverksmarkedene, men til høsten har jeg nye prosjekter som venter.  

6.            Hvordan ser du for deg at Østlandsutstillingen kan/bør utvikle seg de neste 40 årene?
Østlandsutstillingen gjør en bra jobb med å vise en bredde av kunst i regionen, og den er med på å viske bort skillene mellom kunst og kunsthåndverk, dette er viktig. Førti år er ganske lenge og mye kan skje… Jeg tror Østlandsutstillingen har et ganske unikt potensiale til å trekke besøkende som sjelden drar på utstillinger — den viser bredde og kan dermed appellere til mange. Det er viktig å jobbe enda mer med markedsføring i årene som kommer for å nå et enda mer variert publikum.

Del på Facebook!