Kunstnerintervju #59 – Roddy Bell

Roddy Bell deltar på Østlandsutstillingen 2019 (VI) med tre grafiske arbeider fra serien The Grand Tour. I galleri Norske Grafikkere kan du nå se arbeidet The Grand Tour – Sienna (2018), et håndkolorert koldsnålarbeid som måler 25x20cm.

Roddy Bell, The Grand Tour – Sienna, 2018

Hvordan oppdaget du at du ville bli kunstner? 
Det var så lenge siden!!! Min mor var hobby maler, og jeg ble litt fascinert av det. Bestemte meg da jeg var 14/15 at jeg vil være kunststudent.

Hvor henter du inspirasjon fra i dag? 
Det meste fra litteratur, eldre kunst, og musikk

Har du deltatt på Østlandsutstillingen tidligere og hva betyr det for deg å stille ut på jubileumsutstillingen i år? 
Nei jeg har ikke deltatt før. Veldig morsomt at Østlandsutstillingen kan fortsette med open call og vise kunst utenfor hovedstaden. Det representere en fin demokratisk holdning som har vært viktig for Norsk kunst tidligere.

Kan du fortelle litt om arbeidet du stiller ut?
Jeg stiller ut noen små grafikk arbeider. Kaldnål bearbeidet med lavering. De er en del av en større serie med maleri og grafikk som har tittelen “The GrandTour”.  I den 17. og 18. århundre, reiste velstående Briter gjennom Europa for å oppleve klassisk kunst og kultur, for å raffinere deres sosial «standing».
Den gangen vurderte eliten å reise til slike sentre som en nødvendig «rite of passage».
Deres  lengselen etter skjønnhet og behov for å forstå de verdiene som den europeisk samfunn var bygget på den gang, virker litt komisk i dag. Overklasse kultur voyeurismen?
Arven fra The Grand Tour lever videre i vår tid og kan fortsatt tydelig spores i reise- og skjønnlitteratur. Fra sin aristokratiske opprinnelse til vår tids turisme og globalisering påvirker The Grand Tour fortsatt vårt valg av destinasjoner og våre ideer om den kulturen og raffinementet som vi kommer til å omgi oss med gjennom reisen.
Prosjektet mitt har vært å lage malerier og trykk som tyder på at The Grand Tour lever videre som en metafor for vår søken etter selvrealisering i en post-religiøs epoke. Emnet undersøkes fra et synspunkt som kombinerer humor, ironi, men også seriøsitet.

Hva er ditt neste store kunstneriske prosjekt?
Nå har jeg holdt 3 separat utstillinger i løpet av de siste 2 år, så da er det tilbake til atelier og ny forskning, så vi få se.

Hvordan ser du for deg at Østlandsutstillingen kan/bør utvikle seg de neste 40 årene?
Hold fast på åpenhet. Tematisering innenfor open call kan funke bra, særlig når jurien venter med å konkretisere hva temaet har muligheten til å utvikle seg mot, til verkene kommer inn, og ikke utifra en alt før stramme forhånds definering. Da kan alle bli overasket!

Del på Facebook!