Kunstnerintervju #71 – Ingunn Bakke

Ingunn Bakke Grid (2016)

Ingunn Bakke deltar i Østlandsutstillingen (VII) 2019 i Bærum Kunsthall med verket Grid. Arbeidet er laserskuttet i mdf og er basert på et kinesisk vevmønster.

Statement:
Jeg benytter digitale bildeprogram kunstnerisk, og utforsker nye muligheter som digitale medier byr på. Jeg er opptatt av teknologiske verktøy, og arbeider materialbasert. Hovedsakelig jobber jeg med digitalt tekstiltrykk, med geometriske mønster, rytme og repetisjon, og har min bakgrunn i stofftrykk. Grid består av tre moduler, og er basert på et kinesisk vevmønster som er formet mot et uttrykk hvor jeg samtidig var inspirert av ny arkitektur i bybildet. Grid består av to lag. Hvitt høyblank bakerst og et flouriserende oransje foran, og med en avstand i mellom de to lagene. Det fremste laget er dessuten vendbart og denne andre siden er beholdt ubehandlet. Når denne flouriserende oransje vender innover, avgir den en farget skygge på det hvite laget. Modulene kan selvfølgelig også settes sammen på ulike måter. Materialet er mdf som er kuttet med hjelp av laser.

1.            Hvordan oppdaget du at du ville bli kunstner?
Da jeg gikk andre året på Statens håndverk -og kunstindustriskole gikk det opp for meg at jeg faktisk skulle bli kunstner. Jeg hadde valgt forskoler og denne skolen etter hva som virket fristende, og ikke tenkt så mye på hva jeg skulle bli. Jeg ble også påvirket av en eldre søster som var kunstner.

2.            Hvor henter du inspirasjon fra i dag?
Mønster, arkitektur, tekstiler, bøker, kunststudenter og kollegaer, utstillinger.

3.            Har du deltatt på Østlandsutstillingen tidligere og hva betyr det for deg å stille ut på jubileumsutstillingen i år?
Dette er første gangen jeg er med. Jeg er veldig glad for å ha blitt antatt, spesielt til 40 års jublileet og Bærum kunsthall. Jeg setter pris på at dere har åpen innsendelse.

4.            Kan du fortelle litt om arbeidet du stiller ut?
Grid er både basert på et mønster  jeg fant i en bok om minoriteters tekstilteknikker fra Kina, og samtidig er det inspirert av grid på moderne fasader i sentrumsgatene i Berlin. Grid ble opprinngelig laget til en utstilling i Berlin. 
Arbeidet er i laserkuttet mdf og består av to lag. Det er modulbasert, og kan settes sammen på flere ulike måter. Framsiden til den ytterste av to moduler, er malt i sterk oransje. Denne modulen er vendbar og den motsatte siden er naturlig brun. Snudd motsatt vei vil den sterke oransje fargen gi gjenskinn på den innerste modulen som er malt hvit. 

5.            Hva er ditt neste store kunstneriske prosjekt?
Separatutstilling ved Sogn og Fjordane kunstmuseum i Førde.

6.            Hvordan ser du for deg at Østlandsutstillingen kan/bør utvikle seg de neste 40 årene?
Den bør i allefall holde på den frie innsendelsen, og demokratisk valgt jury med både kunstnere og kunsthåndverkere. Utstillingen bør fortsette å vises både i by og bygd. Og slik det gjøres nå, med flere utstillinger og  ulike kunstnere på hvert sted syns jeg er en god løsning. I det hele tatt så kan den med andre ord godt fortsette slik som den er. 

Del på Facebook!