Kunstnerpresentasjon #2017/08 Siri Harr Steinvik/Narve Hovdenakk

[fbshare type=»button» width=»100″] I dag presenteres kunstnerduo Siri Harr Steinvik og Narve Hovdenakk som stiller ut installasjonen Elskede Fremmede på Østlandsutstillingen 2017. Installasjonen består av fanziner og er laget i 2016 (fanzine: 56 sider, 28x40cm).

Siri Harr Steinvik og Narve Hovdenakken: Elskerde Fremmede

Opplag 5.000, design: Tone Kristin Lileng, Amedia trykk og distribusjon

Artist statement
The first phase of the domination of the economy over social life brought into the definition of all human realization the obvious degradation of being into having. The present phase of total occupation of social life by the accumulated results of the economy leads to a generalized sliding of having into appearing, from which all actual “having” must draw its immediate prestige and its ultimate function. At the same time all individual reality has become social reality directly dependent on social power and shaped by it. It is allowed to appear only to the extent that it is not.
Guy Debord, 1967, La Société du spectacle, engelsk utg. Society of the Spectacle, translation: Black and Red 1977

Intervju
1) Er det en/ett kunstnerisk event/utstilling/foredrag som du gleder deg til utover sommeren og høsten?
Siri: Documenta i Kassel blir bra input:
– De stedsspesifikke verkene gjorde sterkest inntrykk i 2012.
– I 1997 var det blant annet to fantastiske foredrag i rekken «100 Tage – 100 Gäste» som har vært med på å prege arbeidet mitt: Susan George – «Ökonomie und Ökologie: Eine unmögliche Verbindung?”, og Saskia Sassen – «Wem gehört die Stadt? Globalisierung und die Entstehung neuer ‘Claims’ «. 

Narve:
Jeg gleder meg til å se Documenta i Kassel.  Om den politiske situasjonen i Europa, og følelser av tap og lengsel.
Ellers kan det være gøy med blockbusteren The Cleaner med Marina Abramovic på Louisiana Museum.
2) Det verket dere viser på ØU2017 – er det en forlengelse/videreføring eller et brudd med ditt kunstnerskap? Hva jobber du med for tiden?
Siri: 
Kapitalisme og identitet er tematikk som har fulgt meg siden 90-tallet – i ulike avskygninger og gjerne manifestert i ulike randfenomen. Mens teknikk og form varierer fra prosjekt til prosjekt: Aksjon, magasin, mote, festival, installasjon, video, foto, maleri og tekst. 
Prosjektet “Klesbilder” er et fotografisk arkiv over alle klærne jeg hadde på meg fra 1996-1999 og 2006-2009, og jeg er nå i gang med tredje runde fra 2016-2019. Og så maler  jeg landskap/arkitektur: Kjernekraftverk.
Narve:
Fanzine-prosjektet på Østlandsutstillingen er en videreføring av tidligere prosjekter. Gjennom selvutleveringen har jeg lenge jobbet med følelser og identitet. For meg har det alltid vært viktig å sette kroppen og følelsene mine på spill.
Dette samarbeidsprosjektet har også vært en måte å sette seg selv på spill på. En slags hengivelse som oppstår der og da i teksten, et begjær som blir en kroppslig erfaring gjennom chat´en.  Som en forlengelse av kroppen, det digitale selvet.
For tiden så jobber jeg med et større prosjekt hvor jeg bl. a. studerer energimedisin og fenomenologi som en måte å forstå kroppens bevissthet på: Hvordan kroppen tar inn kunnskap og følelser.
Jeg syntes det er spennende å utforske hvordan vi gjennom overgangsritualer og tilstedeværelse i kroppen møter virkeligheten: At vi som mennesker kobler oss på hverandre og tar inn hverandres følelser. Hvordan nærvær kan bli forsterket og krakelert og kroppsliggjøres før det blir bevisst. Kanskje alt er kropp og følelser?
Del på Facebook!