Brita Been bidrar i Østlandsutstillingen 2017 med tre store tekstilarbeider  – Skybragd, Arvestykke og Ranke. Beens verk er blant annet inspirert av en reise til Kina.

 

Artist statement

SKYBRAGD

Idegrunnlaget er fra min første reise til Kina i 2002 hvor jeg ble fascinert av relieffer hugget i marmor med ulike variasjoner av bl.a. skymotiv. Under arbeidet med billedmaterialet mange år senere gikk mine tanker tilbake til studietiden i Oslo og et besøk på Kunstindustrimuseet hvor det ble vist gamle putetrekk med skybragdmønster fra 1600 – 1700 tallet. Jeg fant videre flere kilder som beskriver mønsterets vandring fra orienten til Skandinavia. I boken Norsk Billedvev av Aase Bay Sjøvold skriver hun: Skybragd kalles dette mønsteret som er en variasjon blant palmettmotiver fra renessansens silkestoffer. Vi finner det i flere flamskvevde putevar…

Agnes Geijer skriver i sin bok Ur textilkonstens historia at disse granateple /palmettmotivene har sin opprinnelse fra en lotusblomst i profil, som vi eksempelvis ser den på kinesiske silkestoffer. Og da er jeg tilbake til mitt utgangspunkt, Kina. Kinesiske mønstre er igjen omarbeidet til et nytt uttrykk utført i norsk billedvevteknikk.

ARVESTYKKE og RANKE

Telemark har sterke tradisjoner på ulike områder innen folkekunst og alle kjenner vi bunadene herfra, frodige og fargerike. I teppene ARVESTYKKE og RANKE har jeg har latt meg fascinere av den vakre rosesaumen i utallige varianter, og spesielt på strømpene til beltestakken og bringebroderier på skjortene. Strømpene er som regel overdådig dekorert på utsiden av leggen i fantastiske fargekombinasjoner på sort vadmel. Den samme frodigheten gjelder også skjortene, men da brodert på hvit lin. Formene er i hovedsak beholdt som i de originale broderiene, selv om mønstrene er noe omarbeidet og tilpasset. De er forstørret og gjort synlige. Teppene er en hyllest til kvinners skapende arbeid, deres tid og tålmodighet, og den overfloden disse broderiene representerer i den tekstile folkekunsten. Dette vil jeg gjerne løfte opp på veggen og vise fram som store vevnader.

 

Intervju

1) Har du deltatt på Østlandsutstillingen tidligere?

Nei, jeg har ikke deltatt på ØU tidligere, jeg har ikke kunnet sende inn. Men nå som det står født i steden for bo i regionen i regelverket, hadde jeg muligheten.

2) Er verkene du viser på ØU17 en videreføring eller et brudd med tidligere arbeider fra deg? Hva jobber du med for tiden?

Verkene mine på ØU var nok en endring av uttrykket fra serien REPETISJONER som jeg holdt på med over endel år. SKYBRAGD teppene var et brudd med dette. Men det går jo tilbake til 2012. Og det samme med ARVESTYKKENE. Teppene på ØU er samtidig en videreføring av det jeg har holdt på med de siste årene og bortsett fra et lite mellomspill nå med en liten privat bestilling, vil jeg nok fortsette å arbeide videre med både SKYBRAGD serien og serien ARVESTYKKER framover. Først og fremst sistnevnte serie. Jeg har hele tiden vevd tepper, her er det ikke noe brudd i type arbeider. Bare i ideer og uttrykk. Vev er et langsomt fag, og å fullføre en serie mentalt tar noen år.

Del på Facebook!