I Karoline Hjorths serie Billett Merket skildres et utvalg norske nettdatere, gjennom historier og portretter fra noen av menneskene bak de forgjengelige datingprofilene.

 

 

Artist statement

Nordmenn er mest på nett i verden, 40% av landets husholdninger er aleneboende og en halv million av oss leter etter en partner på nett hver måned. Billett Merket tar utgangspunkt i egne erfaringer med nettdating og en fascinasjon for egenarten ved denne formen for kommunikasjon, i et univers hvor Kirsten Giftekniv opererer som en algoritme og hvor måten vi omgås andre og måten vi forelsker oss på er i ferd med å endres. Gjennom en serie portretter og tekster presenterer Billett et kulturhistorisk tidsbilde som skildrer noen av premissmakerne for en ung kulturtradisjon, med et mål om å skildre
spenningen mellom egne og andres forventninger til et liv i tosomhet. Verkene i Østlandsutstillingen er et utdrag fra en større serie som vil utgis i bokform i 2018.

Intervju

1) Er det en utstilling eller et kunstnerisk event du gleder deg til utover høsten?

Jeg gleder meg til å se Kåre Kivijärvi-utstillingen på Henie Onstad. Av egne krumspring blir det veldig stas med boklansering av både Eyes as Big as Plates (Forlaget Press) og Time is a ship that never casts anchor (Kulturbyrået Mesén) sammen med Riitta Ikonen denne høsten og vinteren.

2) Arbeidene du viser på ØU2017 – er de en videreføring eller et brudd med ditt kunstnerskap? Hva jobber du med nå?

Verkene på ØU 2017 er en videreføring av metoder fra tidligere prosjekter som kombinerer tekst og bilder, men temaet er nytt. For tiden jobber jeg med ferdigstillingen av materialet til portrettserien Billett Merket, som jeg viser utdrag fra på ØU 2017 og som vil utgis på Forlaget Press i 2018.

Del på Facebook!