Frode Markhus viser tre malerier i Østlandsutstillingen 2017 – TikiToka
, Midnight Chi og Heimsug – hvor han «ut­forsker en type romantisk dragning mot poetisk melankoli, uforløst lengsel og naiv uskyld». Heimsug kan du se på Østfold kunstsenter.

 

Artist statement

Hva jeg viser til er noen søkende, udefinerte figurer som kan sees på som en slags selvportrett by proxy. Det vil si, jeg føler at jeg fortsatt forsøker å finne meg selv i maleriet, og både subjekt og teknikk gjenspeiler på mange måter meg selv og min posisjon. Via allegoriske naturtablåer ut­forsker jeg en type romantisk dragning mot poetisk melankoli, uforløst lengsel og naiv uskyld. For tiden konsentrerer jeg meg om landskap og portrett. Evergreens sånn rent subjektmessig, men for meg mer enn rike nok utgangs­punkt for å fortsette den brokete dagboken.

Maleriet, eller språk forsåvidt, har for meg en kroppslig og rituell karakter. Alkymi. Løsning / oppløsning. Dissonanser mellom kropp og konklusjon, mellom klarhet og konflasjon, mellom det poetiske og det primitive, det forføreriske og det irrasjonelle. Og hvordan disse egenskapene er i konstant og gjensidig flux i en subjektiv begjærslogikk. Målet er å finne et tvetydig balansepunkt som gjenspeiler en malerisk id.

 

Intervju

1) Er det første gang du stiller ut på Østlandsutstilingen? Hvis nei, hvor mange ganger har du vist arbeider på ØU?

Dette er min første gang som utstiller på Østlandsutstillingen

2) Er det en utstilling eller et kunstnerisk event du gleder deg til utover høsten? 

Jeg er ikke normalt så oppdatert lenge på forhånd angående kommende utstillinger, men tar det mer fortløpende og får med stort og smått. Men Matias Faldbakken på Astrup Fearnley museet er en utstilling jeg må si jeg gleder meg til.

3) Verkene du viser på ØU2017 – er det en videreføring eller et brudd med ditt kunstnerskap? Hva jobber du med for tiden? 

Arbeidene jeg viser på Østlandsutstillingen er tematisk og i teknikk en videreføring av en serie arbeider jeg begynte på min Master avgangsutstilling ved Piet Zwart Institute i Rotterdam i 2012. De akvarelle teknikkene på upreparert bomull, med noen slags rastløse figurer i landskap startet en serie som vil pågå en stund fremover.

 

Del på Facebook!