Kunstnerpresentasjon #2017/17 Mari Meen Halsøy

Mari Meen Halsøy bidrar med verket WOUNDS/RICOCHET I-XX i Østlandsutstillingen 2017. Verket består av 20 avstøpninger av kulehull i bronse fra vegger i Beirut og er en del av hennes pågående prosjekt WOUNDS.

 

Artist statement

WOUNDS er et stedsspesifikt og relasjonelt prosjekt fra Beirut. Jeg har siden 2010 reparert krigens sår i Beiruts bybilde ved bruk av billedvev. Libanons hovedstad er sterkt preget av langvarig krig og politiske uroligheter. Bombede bygninger med utallige kulehull har i flere tiår stått igjen som minnesmerker over krigens herjinger. Den ustabile situasjonen i regionen har dessverre gjort prosjektet mer aktuelt de siste årene. Situasjonen i regionen står i sterk kontrast til vår trygge tilværelse i Norge. Konfliktbilder som dette oppleves likevel nærere etter at vi ble rammet av terrorangrepet i 2011.

Jeg ønsker at WOUNDS skal berøre og utfordre betrakteren, og sette spørsmålstegn ved hvordan håndtere alt det vonde i verden. Den herjede byens slitasje og spor etter vold kan leses som et bilde på sårene, historiene og opplevelsene til Beiruts befolkning. WOUNDS setter fokus på de langvarige og negative konsekvensene av konflikter som ender i krigshandlinger, og gir et bilde på enkeltmenneskers maktesløshet i en krigssituasjon. Prosjektet er i kontinuerlig utvikling og situasjonen i regionen påvirker mitt prosjekt.

Intervju

1) Er det første gang du stiller ut på Østlandsutstilingen?
Ja, det er første gang jeg stiller ut på Østlandsutstillingen.

2) Er det en utstilling eller et kunstnerisk event du gleder deg spesielt til utover høsten?
Jeg gleder meg veldig til å se Vanessa Bairds utstilling You are something else på Kunstnernes Hus i november – en politisk utstilling som omhandler flyktningkrisen i Europa.

3) Er verket du viser på ØU17 en videreføring eller et brudd med tidligere arbeider fra deg? Hva jobber du med for tiden?
Verket er en videreføring og en del av det stadig pågående prosjektet mitt WOUNDS hvor jeg reparerer krigens sår i Beiruts bybilde ved bruk av billedvev. Jeg benytter også andre teknikker, som lyd, funnede objekter, tekst og foto. Det siste året har jeg jobbet med å ta avstøpninger av kulehull på vegger i Beirut. Under den libanesiske borgerkrigen ble byen delt mellom det kristne Øst-Beirut og det muslimske Vest-Beirut. Skillelinjen ble kalt ”The Green Line”. Området ble et ingenmannsland der planter og trær fikk gro fritt, derav navnet. De utstilte kulehullene representerer slik de ulike sidene av konflikten under den libanesiske borgerkrigen. Avstøpningene viser den negative formen på kulehullene, altså tomrommet/luftrommet kulen etterlater seg etter å ha truffet veggen, derav tittelen ”Ricochet”. Kulehullene er støpt i bronse, og materialet refererer til ammunisjonen i skuddvekslingene. Kulehullene er laget i samarbeid med en lokal bronsestøper i den armenske forstaden Bourj Hammoud nord-øst i Beirut.

Del på Facebook!