Espen Brændsrød har i årets prisvinnerverk tatt utgangspunkt i nærmiljøet, i tilknytning til sitt atelier på Hovedøya i Oslofjorden. Her har han samlet inn jord, sand, mineraler og støv som deretter er raffinert, tørket og siktet, før kunstneren har brukt bindemiddel og påført MDF-plater i et minimalistisk arbeide. Verket fremstår som et malerisk studium, et fordypningsprosjekt i landskap og sted. Dette sier kunstneren om det å motta Østlandsutstillingens pris for verket:
Å bli tildelt Østlandsutstillingens pris på åpningsdagen var en svært hyggelig overraskelse. Jeg er beæret. Jeg er også takknemlig for at et stillfarent verk som dette har blitt sett på inngående og oppfattet mer enn bare estetisk verdifullt – først av Østlandsutstillingens jury og siden også av prisjuryen. At verket deltar i akkurat årets mønstring viser seg fordelaktig på flere ulike vis, da flere andre verk i utstillingen ser ut til å ha tematiske berøringer med «Feltarbeid». Mange av utstillingens sammenstillinger bidrar til innbyrdes berikelser og utvidelser.
«Feltarbeid» er et verk som har startpunkt i en undersøkende innsamling og akkumulasjon av naturmaterialer. Sedimenter og jordarter gravet ut av bakken, tørket, siktet og samlet i separate bokser – ble over en lengre periode stilt opp langs veggene i atelieret – alt uten noen egentlig ide om videre bearbeidelse. Dette verkets prosessuelle utvikling har foregått skrittvis og langsomt. Ofte holder jeg bare på med ting uten å vite helt hvorfor. Her ble mye av det innsamlede materialet stående på gulvet i atelieret, likesom ventende på en overordnet idé – noe som kunne sette dem i en felles virksomhet. På ett eller annet tidspunkt i løpet av sommeren 2020 kom jeg til å huske land art-kunstneren Robert Smithsons setning ‘Real color is risky, not the lame stuff that comes out of tubes’, og det åpnet seg så gradvis for meg, at disse ulike materialprøvene ville kunne fungere som fargepigmenter for en serie små, intime maleriobjekter.
«Feltarbeid» setter, for meg, kunstverkets tvetydige forhold til sted, på spissen. Maleriets «stoff» er dannet fra det samme stedet som det også søker å være en avbildning av.
Jeg takker igjen for Østlandsutstillingens pris 2022.
Se bilde av verket og les prisjuryens begrunnelse for tildeling av Østlandsutstillingens pris 2022