Hvert år deler Østlandsutstillingen ut en pris som går til et verk som utmerker seg i utstillingen. Østlandsutstillingen pris for 2021 går til Anne-Mari Vardenær Syre for verket Pingo.
Om verket skriver kunstneren selv:
“Pingo” er forhøyninger av is, stein og organisk materiale der det er permafrost. Tining av permafrosten får landskapet til å synke sammen. Om temperaturen stiger, vil det danne seg sprekker som vil slippe ut metan og karbondioksid. Dette vil igjen skape en større miljøpåvirkning. Som glassblåser har jeg konsentrert meg om å gå inn i lagene og se på gassboblene, flyten av disse innenfra og i snitt, hvordan de stiger opp og samler seg på overflaten. Glass som materiale har en symbolsk betydning, det er elsket fram som et vakkert materiale. Glasset er blåst, etset, kuttet og polert. Verkene i Pingo er sanselige og tiltalende – samtidig som de beskriver en sakte, dødelig prosess.
Prisjuryen
Prisjuryen i år var kunsthistoriker Per Bjarne Boym, tidligere direktør for Museet for samtidskunst og kunstner Ingrid Eggen som også har vært medlem av juryen i år. Eggen, på vegne av prisjuryen, leser her juryens begrunnelse for tildelingen av prisen:
Prisjuryens begrunnelse:
I Pingo blir tilskueren stilt overfor en eksperimentell behandling av et materiale, glass, men en behandling som samtidig behandler glasset med respekt. Glassets prosesser blir ikke tildekket, men vises fram av kunstneren. Verket framstår slik som et nært samarbeid mellom et materiale og et menneske, kunstneren. Pingo består av små objekter med en tilsynelatende myk overlate. Utformingen av hvert enkelt objekts åpning, krater eller munn, er en viktig faktor for den visuelle styrken. Verket inviterer tilskueren til å gå tett på og se nøye. Kontrasten mellom de matt-hvite, organisk avrundede overflatene og de indre rommene, klare, kalde og som delvis gir inntrykk av å falle sammen, kommer til syne ved nærsynte undersøkelser. Verket oppfordrer oss til å bli fascinert av – og å se – prosessene som skjer i materien, i en videre forstand: i våre omgivelser. Kunstneren viser til at verket henter inspirasjon fra prosesser som truer muligheten for å leve på jorden, det at permafrosten smelter og det massive utslipp av metan det vil føre med seg.
Foto øverst: Pingo, 2019, glassblåste objekter, 17 x 12 x 10 cm. Fotograf: Stina Glømmi