Fredag 23.oktober inviterte Østlandsutstillingen til seminaret «Modernistiske vendinger» på Østfold kunstsenter i Fredrikstad. Innleggene var av Karianne Helen Sand (kunsthistoriker og daglig leder Norske Tekstilkunstnere) og Halvor Haugen (skribent og kunstner, tidligere redaktør for UKS-forum og Billedkunst). Bidragsyterne tok for seg noen aktuelle tendenser i samtidskunsten og satt i gang en samtale med utgangspunkt i årets utstilling.
Begrep som «new materiality» og «den estetiske vending» gjenspeiler et kunstuttrykk og en teori som vender seg mot det håndverksmessige, materialet og det kroppslig erfarte. Denne tendensen i samtidskunsten kan settes opp mot konseptualisme og den tekstlige eller «semiotiske vending» i en teoretisering av kunsten. I sin anmeldelse beskrev en av kritikerne årets utstilling som «lite intellektuell» og i større grad «mer taktil» og rettet mot «tilskuerens følelser». Men hva innebærer egentlig en slik dualistisk forståelse av kunstfeltet? Er dette en typisk modernistisk forståelse der det er på tide å undersøke andre forståelsesformer? Etter innleggene ble deltakerne på seminaret invitert til felles samtale og diskusjon.
Mange gode tilbakemeldinger fra deltakerne som bidro med ulike refleksjoner rundt teoriens rolle og kunstnerisk virke. Det var mange som kunne fortsatt dialogen. Men vi ga oss «på topp» og Østlandsutstillingen følger opp i fremtiden med flere seminar som tar pulsen på samtidskunstfeltet.
Dette er noen av tilbakemeldingene fra seminaret:
«Fantastisk med faglig påfyll og se noen fra fagfeltet igjen. Bør gjentas!»
«Et inspirerende og bra seminar med viktig tema.»
«Spennende personer i panelet.»
«Takk for mentalt påfyll!»
«Jeg håper jeg kan delta på flere liknende seminarer om små avgrensede felt. Leveransen sto til beste karakter.»
«Ja, dette var vel verdt turen fra Oslo…»
«Tematisk svært aktuelt/interessant.»
Bilde fra seminaret. (Fotograf: Silje Steinsvik)